Kiedy należy wymienić tarcze motocyklowe?

Układ hamulcowy każdego pojazdu poruszającego się po drodze musi być sprawny. Motocykle nie są w tym przypadku wyjątkiem. Skrócenie drogi hamowania zapewnia odpowiednia grubość klocków hamulcowych, optymalna ilość płynu w przewodach, sprawne zaciski, całe przewody gumowe i przede wszystkim niewyeksploatowane tarcze motocyklowe.

Przebieg a styl jazdy

Jakim najważniejszym wyznacznikiem dla użytkownika jest stan zużycia poszczególnych elementów układu hamulcowego? Zazwyczaj jest to przebieg. Choć tu nie do końca może być on miarodajny. W zależności od stylu jazdy zniszczenie części może być różne. Osoby rozwijające duże prędkości, na przykład w motorach sportowych, będą zmuszone wymienić tarcze motocyklowe czy inne podzespoły nawet po kilkunastu tysiącach. Natomiast kierowcy typowych maszyn turystycznych pierwsze wymiany mogą wykonywać po pokonaniu 50 tysięcy kilometrów. Niezawodnym narzędziem, pozwalającym określić stan wyeksploatowania poszczególnych materiałów, jest mikrometr. To tanie i łatwe w obsłudze akcesorium powinno znaleźć się na wyposażeniu każdego motocyklisty.  

Zdarzenia losowe

Nie tylko przebieg jest wskaźnikiem zużycia składowych układu hamulcowego. Tarcze motocyklowe mogą ulec zwichrowaniu. Podczas występowania tego zjawiska kierowca czuje drganie na dźwigni lub w przypadku poważniejszej usterki – wstrząsy są odczuwalne na całym zawieszeniu maszyny.

Skrajnym uszkodzeniem tarczy jest jej pęknięcie. Występuje ono wtedy, gdy nagrzany metal zostanie nagle schłodzony, na przykład, gdy w trakcie hamowania wpadniemy w kałużę lub zostaniemy ochlapani wodą. To bardzo niebezpieczne zjawisko, na które niestety często nie ma się wpływu, a praktycznie unieruchamiające motor do czasu wymiany zepsutej części.

Większość uszkodzeń, dotykających tarcze motocyklowe, kierujący jest w stanie zdiagnozować bez pomocy mechanika. Kolejnym przykładem takiej usterki jest przegrzanie tarczy. Występuje ono w momencie zakleszczenia lub zablokowania klocków hamulcowych znajdujących się w jarzmie. W tym konkretnym przypadku obserwuje się znaczne wydłużenie drogi zatrzymania pojazdu, ponadto na powierzchni metalu występuje charakterystyczne, niebieskie przebarwienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *